7. september 2021

SYNSPUNKT. Dagspressens lokale vagthund - sådan beskriver medieekspert og forsker de lokale aviser. Ny på vej. 

Fagre nye tider. Hvor tit oplever du at klikke på en interessant nyhed, for derefter at skulle betale for at læse den - og du dermed taber modet og forsvinder fra mediet?

Ja, vi lever i en anden tid. Ja, det koster penge at have dygtige journalister til at dække de lokale nyheder. Det gjorde det også for 10 år siden, men dengang kunne annoncekronerne nok bedre finansiere lønningerne. Det kan de ikke mere. Derfor vil vi i fremtiden opleve at skulle betale for nyhederne. Kampen om annoncekronerne er flyttet ind i det digitale univers, hvor det hele bliver mere uoverskueligt. 

Jeg forstår godt argumentet, at kvalitet koster penge og at det derfor er nødvendigt at købe et +abonement for at læse alle de lokale nyheder. Jo ikke anderledes, end da vi for 10-20 år siden købte avisen i kiosken eller tegnede et abonnement. Vi har bare følelsen af, at nyhedsformidlingen dengang var gratis. Det var den ikke - som nu. 

JP på vej i Horsens
Forsker og professor i medieledelse ved CBS Anker Brink Lund kommenterede i maj 2021 på nyheden om, at JyllandsPosten åbner op for en i hans ord aviskrig mod Jysk Fynske Medier, ved at åbne lokalafdelinger i Randers, Viborg, Vejle og Horsens. Godt nok som et online abonementsmedie, men alligevel en skærpelse af kampen om annoncekronerne i de fire byer. Det skal vel finansieres via annoncekroner.

I 2012 gik BEST OF Horsens online. Fra erhvervsmagasinet UPFRONT til online portalen BEST OF Horsens. Jeg måtte erkende, at kunderne og borgerne i Horsens Kommune mere og mere fandt der de søgte på internettet. Det tog vi aktion på og har siden haft fornøjelsen af at profilere 100-vis af lokale butikker og virksomheder - og 1000-vis af der nyheder og budskaber. 

Jeg har som en stærk lokal forankret borger fuldt hele udviklingen i Horsens, tilbage fra de "lokale" og gyldne Horsens Folkeblad tider, til nutidens mere centraliserede nyeder og avisudgaver, hvor nyheder fra nabobyer og fra Danmark ofte overskygger de lokale nyheder. Nu kommer JyllandsPosten til Horsens og vil med sikkerhed byde på mere lokal stof, som i de gode gamle dage. 

Hvor er BEST OF Horsens i det lokale mediebillede?
BEST OF Horsens er udelukkende et online og lokalt medie, der med optimisme, passion og stolthed præsenterer et stort udvalg af de bedste butikker og virksomheder, oplevelser, natur og meget mere. Vi ser ikke os selv som en vagthund, der skal stille kritiske spørgsmål til lokale emner, men derimod som en aktør, der hver dag kæmper for at skabe vækst og fremgang hos byens butikker og virksomheder.

BEST OF Horsens har fundet vores plads i den lokale medie platform og vi byder alle nye aktører velkommen til Horsens - jo mere dækning af alt det lokale, jo bedre for os alle. 

Tilbage til oversigten

Følg med på Facebook

Læs også

bubble