19. januar 2022

BEST OF BLOG: At dele er en af livets glæder. Delt glæde - dobbelt glæde. Kan dele-butikker blive fremtidens trend i Horsens - og i Danmark?

Butiksejerne i alle butikker tænker hele tiden på, hvordan butikkens herligheder kan udvikles, så det bliver endnu mere interessant at shoppe i den fysiske butik. 

På bagkant af en hård og lang periode med COVID-19, er der omkring 8-10 ledige lejemål i Horsens midtby. Det er væsentligt flere end for seks måneder siden, det må klart være en konsekvens af de rigtig svære betingelser under COVID-19. Har COVID-19 fået endnu flere til at shoppe online, fremfor i butikkerne?

Uanset om svaret er ja eller nej, så er det ikke essensen i mit budskab. BEST OF Horsens kæmper hver dag året rundt for, at størstedelen af shoppingen foregår i de lokale fysiske butikker.

Hvad kæmper vi for - ja det kæmper vi for. 

Derfor har det også vores interesse, hvordan detailhandlen udvikler sig - og tænker hele tiden på nye og gode idéer til at styrke oplevelsen i den fysiske butik.

I den forbindelse har jeg tidligere anbefalet de butikker der kan, at fjerne nogle hyldemeter imellem dem, så kunderne i den ene butik frit kan bevæge sig ind i den anden. F.eks. nyde et glas vin hos Vinoble, inden Sinnnerup indtages. Lytte til lækker musik hos BoligTeknik, men du sidder i frisørstolen ved frisøren i nabobutikken. Hansen/Nissen og Inspiration. Matas og B&O-butikken. Intersport og Heart & Soul. MEN og den kommende Vivaldi. På den måde vil store dele af midtbyen blive en shop-i-shop shoppingoplevelse. 

Why not?

Min næste og aktuelle pointe til udvikling af butikken og shoppingoplevelsen er, at indføre begrebet dele-butik. Det ses oftere i udlandet end i Danmark. Det bedste eksempel i Horsens er Vinöl på hjørnet af Torvet og Borgergade. De åbnede med en hyggelig café/bar, en pladebutik og en cykelhandler! Et fuldstændig fantastisk koncept, der klart distancerer oplevelsen af at handle online - uden personlig kontakt. 

Der er pt. 8-10 ledige butikker i hjertet af Horsens, der venter på nye lejere. Vi ved at huslejen på de bedste kvadratmeter i byen er forholdsvis høj, det kræver en stærk kapital at kunne klare det alene. Derimod vil huslejen blive halveret, hvis to butikker gik sammen om huslejen og kunne spare mange andre udgifter. Den helt store gevinst vil dog blive os forbrugere, fordi oplevelsen af at handle i den fysiske butik vil blive løftet til helt nye højder. 

Kan vi så samtidig komme dansende ind i butikken til god musik, så vil oplevelsen og stemningen være helt anderledes og unik. Vi skal blive bedre til at levere en god stemning. Det er stemninger der skaber succes. Det er i fremtiden nøglen for de fysiske butikker, gerne to brancher og produktområder sammen - og meget gerne med åbningen i væggen til naboen. 

Spørg naboen: "Vil du dele butik med mig?"

Kom så Horsens - bliv landskendt for at skabe en innovativ og "åben" by. 

Tak fordi du læste med - alle kommentarer er velkomne. 

Jørn Simmenæs
BEST OF Horsens 
shop-i-shop-best-of-horsens.jpg

Tilbage til oversigten

Følg med på Facebook

Læs også

bubble