23. april 2018

BEST OF BLOG #4 v. Jørn Simmenæs

HVOR LÆNGE STÅR DU FORAN SPEJLET?

Bruger du fem eller 90 minutter - eller flere år? 

Jeg læste for nylig en artikel om vores tid foran spejlet. Om hvor lang tid kvinden bruger og hvor lang tid manden bruger. Uden at afsløre for meget, der var stor forskel! 

Jeg vil gerne overføre betydningen til vores by Horsens. Byen har i mange år stået foran spejlet og været særdeles tilfreds med det den ser. En smuk og dynamisk by i en bemærkelsesværdig udvikling gennem de sidste 15-20 år. 

Min BEST OF BLOG #4 handler om FREMTIDEN. Om Horsens ude i horisonten. 

Jeg vil gerne åbne med en tanke: jeg fornemmer, at vi i et stykke tid har stået og beundret os selv foran spejlet, med en dejlig fornemmelse i maven. En ny fornemmelse sniger sig stille og roligt ind i maven, eller i hjertet, der hvor det mærkes og føles mest! 

Der har de sidste 5-10 år været nedsat mange "tænketanke" for at ramme i plet med, hvad Horsens skal kunne tilbyde som by og kommune - og hvad vi skal være kendt for. Vi er vel lige nu mest kendt for byens største turistattraktion FÆNGSLET, for de mange koncerter gennem årene og et stærkt superligahold, der klarer sig fremragende i toppen af dansk fodbold. Ingen tvivl om, at vi/Horsens har et stærkt image og omdømme. Det betyder vildt meget for os alle. 

FÆNGSLET bliver stående, de store koncerter mere uvist og alt kan ske i fodbold. Vores nuværende PR-fundament kan dermed betegnes som mindre stærkt. Kan vi bygge på eller udvikle nye PR-highlights for byen, der vil kunne fastholde og styrke vores nuværende fine brand og omdømme. Når folk spørger mig i de andre BEST OF byer hvad kendetegner Horsens mest, så siger jeg oftest: i Horsens kan alt lade sig gøre! og alle får lyst til at flytte til byen...

Det er rigtig fint og jeg vil gerne slå fast: det her er ikke en jubelblog, jeg ved godt at ting kan forbedres på mange områder, det arbejdes der på hver dag, jeg vil gerne forholde mig til, hvad og hvordan byen kan styrke sit image i fremtiden. 

Disse 4 x PR-highlights rammer mig:

Danmarks Gladeste By
Danmarks Bedste By for Innovation & Iværksættere
Danmarks IT-hovedstad i provinsen
Danmarks Bedste By for Børn & Unge

Alle særdeles værdi- og sympatiskabende for byen og kommunen. 

En forudsætning i enhver kommune er kvalitet i børnepasningen, gode betingelser for at borgerne kan leve et godt og sundt liv, optimale betingelser for butiks- og erhvervslivet, gode uddannelsesmuligheder og gode faciliteter og rammer for de ældre - og meget mere. 

Med de 4 x PR-highlights tænker jeg i nye overskrifter for byen, i hvert fald forholdsvis nye. I en ambitiøs kommunikationsform som Danmarks Bedste som arbejdstitel. 

At vi så også rummer en dejlig fjord og en masser skønne naturområder, vandløb og søer, det er jo bare fantastisk.

Jeg blev så glad i sidste uge under et møde på Hotel Opus, der handlede om fremtiden. En fremtrædende kvinde indenfor turistområdet sagde ordret:

"Jeg kan godt forstå, du har udviklet BEST OF Horsens, fordi vi som by har en historie, som skal fortælles!"

Hvor er jeg enig. Vi HAR en historie, eller mange, vi skal have fortalt. 

Tilbage til spejlet. Vi har måske kigget på os selv (byen) med de samme øjne - i efterhånden mange år. Det kunne være super, hvis nye øjne kunne give os og byen ny energi. En ny stolthed, en ny glæde - og nye hightlights på dagsordenen.

Jeg fornemmer, at der i de seneste år har været ekstrem stor fokus på udvikling af havneområdet og den kommende rådhus rokade. Derfor kommer jeg på banen i denne blog med mit input til 4 x andre highlights, blot for at sætte en masse tanker igang hos alle, der læser med her. 

Jeg gentager lige det jeg ser i spejlet for byens fremtid:

Danmarks Gladeste By
Danmarks Bedste By for Innovation & Iværksættere
Danmarks IT-hovedstad i provinsen
Danmarks Bedste By for Børn & Unge

Så er ordet DIT! 

Den bedste hilsen til Jer alle, tak fordi du læste med.

Jørn Simmenæs 
BEST OF HORSENS

Tilbage til oversigten

Følg med på Facebook

Læs også

bubble